Miejski Turniej Debet Oksfordzkich – Kulturalnie o Kulturze
w ramach projektu Inicjatywy Lokalne w Kulturze Miejskiego Ośrodka Kultury w Żorach
organizator: Stowarzyszenie Na Marginesie
Terminarz turnieju:
do 26 października – zgłoszenie drużyn do organizatora tel.531 039 899
30 października– warsztaty dla zgłoszonych drużyn : 9.30-12.30 – Miejski Ośrodek Kultury
14 listopada – turniej I etap : 9.00- Miejski Ośrodek Kultury
12 grudnia– turniej finałowy : 9.00- II etap 12.00- finałowa debata o I miejsce
Tezy do debat uczestnicy otrzymają podczas warsztatów da zgłoszonych drużyn.
Serdecznie zapraszamy do udziału w tym przedsięwzięciu.
Debata oksfordzka – rodzaj debaty, która ma dokładnie ustalony przebieg. Zadaniem debaty jest dyskusja nad tezą.. Debatują przeciwnicy tezy oraz jej obrońcy. O tym, po której stronie mają się opowiedzieć dowiadują się tuż przed rozpoczęciem debaty. Debacie przewodniczy Marszałek, który prowadzi dyskusję i czuwa nad przestrzeganiem zasad. Ma do pomocy Sekretarza czuwającego nad czasem i kolejnością wypowiedzi. W debacie oksfordzkiej zdecydowanie zabronione jest obrażanie bądź wyśmiewanie Mówców strony przeciwnej i wszelkie inne niekulturalne zachowania. Zmagania debatujących zespołów ocenia trzyosobowe Jury .
Zasady debaty
Rozmieszczenie sali: Podczas debaty jeden stół jest ustawiony pośrodku (tam siedzi Marszałek wraz z Sekretarzem), po prawej stronie Marszałka grupa Propozycji (ZA), a po lewej grupa Opozycji (PRZECIW). Osobny stół będzie przygotowany dla Jury.
Głosowania: W czasie debaty odbędzie się 1 głosowanie publiczności : na zwycięzcę debaty.
Publiczność głosuje zwycięską drużynę poprzez wrzucenie głosu w odpowiednim kolorze (różowy – ZA, zielony – PRZECIW) do koszyka roznoszonego przez Sekretarza.
Jury ocenia grupy na podstawie Karty Punktacji.
Przebieg debaty:
1) Powitanie wszystkich przez Sekretarza– przedstawienie uczestników.
2) Słowo wstępne organizatora
3) Losowanie stron. Obie drużyny znają temat debaty z wyprzedzeniem, ale nie wiedzą, czy będą go bronić, czy będą przeciwko tezie.
4) Po losowaniu strony udają się na 10-minutową naradę.
5) Marszałek oddaje głos Sekretarzowi, który objaśnia Publiczności zasady przeprowadzania debaty i głosowań.
6) Strony powracają z narady i Marszałek zarządza początek debaty oddając głos stronie ZA
7) Od tego momentu strony wypowiadają się naprzemiennie – po jednej osobie (zgodnie z zasadami organizacji debaty opisanymi na początku przez Sekretarza).
8) Po zakończeniu podsumowań, Marszałek zarządza głosowanie – na zwycięzcę i oddaje głos Sekretarzowi, który przypomina zasady głosowania.
9) Po zebraniu i przeliczeniu głosów od Publiczności i od Jury, Sekretarz przekazuje informację o wygranej drużynie i o głosowaniach na tezę Marszałkowi (na kartce).
10) Następnie Marszałek ogłasza te wiadomości – najpierw, która teza wygrała przed i po debacie, a następnie która drużyna zwyciężyła.
11) Słowo reprezentanta Stowarzyszenia Na Marginesie na zakończenie debaty.
Uczestnicy debaty:
Marszałek - prowadzi całą debatę, decyduje która osoba ma prawo mówić, może przerwać przemowę, dba o kulturę słowa, poziom debaty, informuje wszystkich uczestników o jej wyniku i krótko ją podsumowuje,
Sekretarz – informuje przez określony znak1, o: -zbliżającym się końcu przemowy (30 sekund przed końcem), -zakończeniu przemowy
Mówcy – 4 mówców po stronie Propozycji, 4 mówców po stronie Opozycji:
-pierwsi mówcy mają za zadanie zdefiniować tezę debaty oraz podać kilka najważniejszych argumentów,
-drudzy mówcy mają za zadanie podać nowe argumenty rozszerzając stanowisko strony + mogą odnieść się do wypowiedzi oponentów,
-trzeci mówcy mają za zadanie przede wszystkim podważać argumentację strony przeciwnej,
- czwarci mówcy mają za zadanie przede wszystkim podsumować całą argumentację swojej strony, mogą ewentualnie podać dodatkowe argumenty,
Przebieg debaty:
- Debata toczy się wokół określonej tezy, której broni strona Propozycji, a którą próbuje obalić strona Opozycji. Teza powinna być jasno i jednoznacznie sprecyzowana
- Struktura debaty:
a) Debatę zawsze rozpoczyna 1 mówca strony Propozycji. Następnie, naprzemiennie wypowiadają się mówcy poszczególnych stron (1 mówca P->1 mówca O -> 1 mówca P-> 2 mówca O etc.) Debatę zawsze kończy 4 mówca strony Opozycji.
b) Każdy z mówców ma 4 minuty na swoje wystąpienie. W tym czasie musi wygłosić swoją przemowę oraz przyjąć odpowiednią liczbę pytań/informacji. Czas nie jest zatrzymywany.
c) Ostatnie 30 sekund każdego z wystąpień jest tak zwanym "czasem chronionym". Oznacza to, że od momentu wskazania przez sekretarza, że do końca wystąpienia zostało pół minuty, mówcy nie można zadawać kolejnych pytań/informacji.
d) Każda przemowa musi rozpocząć się krótką inwokacją skierowaną do marszałka, strony przeciwnej i publiczności (wszystkie trzy podmioty powinny zostać powitane. Rozpoczynając od marszałka, a następnie w dowolnej kolejności) np.: "Panie Marszałku, Szanowni Oponenci, wspaniała publiczności" lub "Panie Marszałku, droga Publiczności, szanowni Oponenci".
e) Każdy mówca podczas swojej wypowiedzi musi przyjąć co najmniej 2 pytania/informacje od strony przeciwnej (jeżeli takowe padną)
3. Orator komunikuje chęć zadania pytania/informacji poprzez podniesienie ręki Podczas swojej przemowy, to mówca decyduje od kogo chce przyjąć pytanie/informację poprzez wskazanie ręką odpowiedniej osoby. Wyznaczona osoba wstaje i rozpoczyna krótką inwokacją: "Panie Marszałku pytanie/informacja". Następnie zadaje pytanie lub podaje informację (krótko – maksymalnie 2 zdania4). Jeżeli mówca, który zadał pytanie, chce odnieść się do wypowiedzi osoby spytanej musi ponownie podnieść rękę
- Na mówcy spoczywa obowiązek śledzenia chęci zadania pytania/informacji przez stronę przeciwną. Oznacza to, że w sytuacji, w której mówca dostrzega, że oponent waha się, czy wprowadzić pytanie/informację bezpieczniej jest udzielić głosu stronie przeciwnej. Niekiedy oponenci nie są wytrwali w utrzymywaniu rąk w górze, robiąc to zbyt krótko, by przemawiający mógł zareagować/dokończyć rozpoczęte zdanie. W takich sytuacjach mówca powinien zachować czujność, zapamiętując nawet krótko sygnalizowaną chęć zadania mu pytania/informacji przez przeciwników. Reakcja nie musi być natychmiastowa - mówca może po zakończeniu danej części swojej przemowy zapytać oponentów, np. „miał Pan do mnie jakieś pytanie?"
- Mówca udziela głosu tylko stronie przeciwnej (tym samym nie jest możliwe zgłaszanie pytań i informacji oraz udzielanie głosu zawodnikom swojej drużyny). 4. Marszałek kończy i ogłasza wynik debaty
Karta oceny dla jury
APEKT TECHNICZNY |
PUNKTACJA |
Przestrzeganie ról przypisanych poszczególnym mówcom Mówcy powinni ściśle przestrzegać przypisanych im ról. I tak: 1 rozpoczyna definiując tezę swojej strony i przedstawia argumenty, 2 rozwija argumentację poprzednika odnosząc się również do stanowiska oponentów, 3 przede wszystkim podważa argumentację strony przeciwnej, 4 musi podsumować całą debatę. Każdy mówca, który nie wypełni swojej roli, uzyska punkty ujemne na poczet całej drużyny pkt -3 do +3 |
|
Przekroczenie dopuszczalnego czasu mowy Każdy z mówców ma określony czas na swoją wypowiedź. W sytuacji, w której czas mówcy się skończył (oznajmiony sygnałem dźwiękowym), mówca upoważniony jest tylko i wyłącznie do podziękowania za debatę. Każda inna wypowiedź nie mająca charakteru podziękowań zostanie potraktowana jako złamanie regulaminu i karana punktami ujemnymi pkt -2 do +2 |
|
Nie przyjęcie odpowiedniej liczby pytań Każdy z mówców podczas swojej wypowiedzi musi przyjąć co najmniej 2 pytania/informacje pkt -2 do +2 |
|
Brak odpowiedniej formuły grzecznościowej Każdy z mówców rozpoczynając swoją mowę musi wygłosić odpowiednią formułę grzecznościową, w ramach której zwróci się do Marszała, drużyny przeciwnej oraz do publiczności (np. Szanowny Panie Marszałku, drodzy oponenci, wspaniała publiczności). Brak formuły lub pominięcie któregoś z podmiotów, skutkuje punktem ujemny. Przywitanie rozpocząć trzeba od Marszałka, natomiast kolejność powitania przeciwnika i publiczności leży w gestii mówcy pkt -1 do +1 |
|
Zabieranie głosu bez pozwolenia marszałka Bez pozwolenia/wskazania marszałka, żaden z mówców nie może prowadzić dialogu, monologu, słownej sprzeczki ze stroną przeciwną. Jeżeli mówca odezwie się mimo to - otrzyma punkty ujemne na poczet całej drużyny pkt -2 do +2 |
|
Nieumiejętna wypowiedź w formie pytania/informacji Każdy z mówców podczas debaty ma prawo zgłaszać pytania/ informacje – sygnalizuje to podnosząc rękę. Muszą mieć one zwięzłą formę i być jak najbardziej konkretne (maksymalnie 2 krótkie zdania). Musi do tego uzyskać zgodę aktualnie przemawiającego mówcy. W tym wypadku wstaje, zwraca się do marszałka: szanowny marszałku, pytanie/informacja (w zależności od wybranej formy) i krótko mówi, następnie siada. Każda inna forma, oraz odebranie głosu przez Marszałka, oznacza przyznanie punktu ujemnego pkt -1 do +1 |
|
Rozmowa podczas wypowiedzi strony przeciwnej Podczas debaty głos ma zawsze 1 osoba. Członkowie jednej drużyny mogą między sobą wymieniać informacje jedynie w formie pisemnej pkt -1 do +1 |
|
AD PERSONAM Podczas debaty niedopuszczalne jest używanie argumentów ad personam. Bezpośredni atak personalny będzie skutkował punktami minusowymi na poczet całej drużyny pkt do -8 |
|
I Miejski Turniej Debat Oksfordzkich „Kulturalnie o Kulturze”
12 grudnia 2018 Żory
Regulamin konkursu
Organizator: Miejski Ośrodek Kultury w Żorach, Stowarzyszenie na Marginesie
Inicjatywa: „I Miejski Turniej Debat Oksfordzkich - Kulturalnie o Kulturze”
Autor inicjatywy: Agnieszka Kraińska i Natalia Wilczek
Celem konkursu jest przede wszystkim popularyzacja tradycji debat oksfordzkich oraz pobudzenie kreatywności i aktywności twórczej uczestników.
Warunki:
1. Do udziału w konkursie zaproszeni są wszyscy uczniowie szkół średnich w Żorach.
2. Porządek przebiegu turnieju:
14 listopada godz. 9:00
- Przypisanie drużynom numerów od 1 do 5
- Losowanie drużyn do kolejnych debat:
- 1 debata: 1 i 2: zwycięzca przechodzi do finału -12 grudnia
- 2 debata: 3 i 4: zwycięzca przechodzi do finału -12 grudnia
- 3 debata: 5 i jedna z drużyn z 1 lub 2 debaty, ta która zdobyła większą ilość punktów od ekspertów : zwycięzca przechodzi do finału - 12 grudnia
3. Losowanie tez debat
4. Do finału turnieju przechodzą 4 zespoły
12 grudnia godz. 9:00 eliminacje, finał 12:00
- Przypisanie drużynom numerów od 1 do 4
- Losowanie tez debat i stanowisk: propozycji i opozycji
- Do finału przechodzą dwie drużyny, które zwycięzcy kolejne debaty i zdobyły największą ilość punktów przyznaną przez ekspertów
- Debata finałowa, zwycięzca debaty zostaje zwycięzcą turnieju (jury na tym etapie powiększy się o zaproszonych gości specjalnych)
3. Występy oceniać będzie specjalnie powołane jury. Są to osoby dobrane pod kątem wiedzy, kompetencji oraz doświadczenia.
Skład jury: Katarzyna Podyma, Marek Mikołajec
5. Kryteriami oceny są karty oceny jury. Drużyna, która zdobędzie najwięcej punktów zostanie zwycięzcą I Miejskiego Turnieju Debat Oksfordzkich.
6. Dla uczestników przewidziano nagrody rzeczowe.
7. Jury dysponuje nagrodami rzeczowymi do podziału dla wyróżnionych Uczestników.